wtorek, 14 grudnia 2010

Zeppelin nad Lubinem

Zeppelin nad Lubinem w 1909 roku
Dzień 27 czerwca 1909 roku był dla Lubina i jego mieszkańców dniem szczególnie uroczystym. Ma to ścisły związek z tym, że w owym czasie pokazowe loty sterowców należały do rzadkości. W roku 1909 mijała bowiem dopiero dziewiąta rocznica od momentu, gdy hrabia Ferdinand von Zeppelin odbył swój pierwszy udany lot nad Jeziorem Bodeńskim. Zbudowany przez niego w Friedrichshafen sterowiec o podłużnym kształcie miał bagatela 128 m długości i 11 m średnicy. Szkielet zbudowany był z aluminium i obciągnięty impregnowaną tkaniną. Do rozpoczęcia seryjnej produkcji, od pierwszego lotu, minęło kolejnych sześć lat i ruszyła ona w 1906 roku, rozpoczynając erę sterowców. 

W 1909 roku sterowce, zwane od nazwiska konstruktora ZEPPELINAMI, odbywały już regularne rejsy pokazowe. Jeden z takich rejsów miał miejsce 27 czerwca 1909 roku, co utrwalił na swoich grafikach lubiński malarz A. Kirchner. Zaświadcza o tym prekursorskim rejsie również pocztówka wydana w Lűben przez wydawnictwo Emanuela Nitschkego. Festyn odbywał się na terenie zwanym Fest Platz. Miejsce to, według posiadanych przeze mnie starych planów kartograficznych, zlokalizowane było w okolicach dawnej stacji paliw Esso. 

Koniec ery sterowców: 6 maja 1937 roku


Mam też w swoich zbiorach inną kolorową pocztówkę z tego samego okresu zatytułowaną „Legnica, sterowiec w porcie lotniczym”, gdzie wizyta Zeppelina w Legnicy jest udokumentowana fotograficznie. Jako ciekawostkę dodam, że czas przelotu na trasie Lubin-Legnica, biorąc pod uwagę ówczesne możliwości Zeppelinów, wynosił około 50 minut. Tyle to wówczas trwało nawet przy przelocie pod wiatr wiejący z prędkością 8 m na sekundę. Lubińska pocztówka Nitschkego wydana została dla uświetnienia „Mannschiessfest 27 Juni – 4 Juli 1909”, czyli Święta Strzeleckiego, zabawy festynowej podobnej do istniejących w naszej tradycji jarmarków. Pocztówka ta jest unikalna z co najmniej trzech powodów. Powód pierwszy to fakt, że jest ona przykładem bardzo wczesnej edycji „First Day Cover”, tzn. przesyłki pierwszego dnia obiegu. Charakteryzuje ją zbieżność trzech dat. Datą napisania jest 27 czerwca 1909 roku, taka jest też data stempla pocztowego i w dniu tym rozpoczynał się w Lubinie festyn strzelecki. Po drugie, na niebie nad głowami świętujących w najlepsze lubinian widać wyraźnie szybujący sterowiec hrabiego Zeppelina. 

Wreszcie po trzecie, ponieważ mamy do czynienia z wyjątkową perełką z kategorii galanterii filatelistycznej, nie sposób wykluczyć, że jej twórca poszedł jeszcze dalej i zadbał również o to iżby odbyła ona swój sterowcowy lot. Mielibyśmy wówczas do czynienia z wyprzedzeniem o 22 lata tzw. ZEPPELIPOST, którą kroniki odnotowują w 1931 roku w Lichtensteinie. Historia filatelistyki zna bowiem przypadki wydań fantazyjnych, przelotów okazjonalnych czy ostemplowań grzecznościowych.

 
Autor:
Wojciech Wiszniowski
źródło: zobacz tutaj